Bankowość dla klientów detalicznych, małych firm i agrobiznesu
Bankowość dla klientów instytucjonalnych i wspólnot mieszkaniowych
Bankuj mobilnie. Aktywuj aplikację Pocztowy.
W ostatnich latach zauważalnym problemem są oszustwa dokonywane na szkodę osób starszych. Wśród oszustw popełnianych na szkodę seniorów dominują oszustwa na tzw.: „wnuczka”, „policjanta-funkcjonariusza CBŚP”, „pracownika banku” i „wypadek”. Ostatnio pojawiły się też oszustwa na tzw.: „listonosza”, „pracownika poczty” połączone z metodą na „policjanta”.
Drogi Seniorze!
Oszustwa dokonywane metodami „na
wnuczka”, „na policjanta” lub na inną legendę charakteryzują się
wyjątkowo wyrafinowanym i cynicznym sposobem działania sprawcy, dlatego
nie należy lekceważyć tej metody. Przestępcy dokładnie opracowują
scenariusz oszustwa, niejednokrotnie wprowadzając realistyczne elementy
(płacz i krzyki rzekomych uczestników wypadku, pojawienie się nazwy
banku na wyświetlaczu telefonu ofiary, weryfikacja danych „policjanta”
po wybraniu przez ofiarę numeru 112 na klawiaturze telefonu). Oszuści są
wyjątkowo czujni, bardzo szybko reagują i wyciągają wnioski z informacji przekazywanych przez media i Policję. Stosowane rodzaje i mechanizmy działania sprawców świadczą o tym, że przestępcy analizują
wiadomości o teraźniejszych metodach, jak i informacje, które mogą
wykorzystać do opracowywania kolejnych legend.
W ostatnim czasie
oprócz znanych metod „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika
banku”, „na prokuratora”, „na funkcjonariusza CBŚP”, pojawiła się nowa
metoda „na pracownika poczty” i „listonosza”. Każde z powyższych
oszustw jest szczególnie dotkliwe, ponieważ bardzo często seniorzy w wyniku działania przestępców tracą oszczędności całego życia. Zdarza
się, że ta sama osoba została oszukana kilkukrotnie.
Poniżej
znajduje się przykładowy opis działania sprawców oszustwa metodą „na
pracownika poczty”, „na listonosza”. Pamiętaj, że również ta metoda
oszusta podlega ciągłej modyfikacji.
Jak działa oszust?
Dzwoni telefon. Odbierasz.
Rozmówca
przedstawia się jako: dyrektor poczty, pracownik poczty, listonosz.
Informuje Cię, że listonosz od dłuższego czasu nie może doręczyć
zaadresowanej do Ciebie korespondencji z ZUS-u, banku. Po pewnym czasie
dzwoni do Ciebie kolejna osoba i przedstawia się jako policjant z KSP
(Komendy Stołecznej Policji), KGP (Komendy Głównej Policji, CBŚP
(Centralnego Biura Śledczego Policji). Chcąc uprawdopodobnić sytuację,
przedstawia się wymyślonym imieniem i nazwiskiem oraz podaje fałszywy
numer służbowy. Zadaje pytania czy kontaktowała się z Tobą osoba,
podająca się za pracownika poczty lub listonosza. Wypytuje o sumę
pieniędzy i kosztowności jakie posiadasz w domu. Dodaje, że możesz paść
lub już stałeś się ofiarą oszustwa i musisz pomóc w złapaniu/zatrzymaniu
sprawców wykonując jego polecenia i przekazując swoje oszczędności i kosztowności. Może się zdążyć, że będzie namawiał Cię do wzięcia kredytu
obiecując, że po zakończeniu akcji i zatrzymaniu przestępców wszystkie
pieniądze i kosztowności zostaną Ci zwrócone.
To oszuści!
Nie
przekazuj żadnych pieniędzy i kosztowności. Nie zaciągaj kredytu.
ROZŁĄCZ SIĘ I POWIADOM POLICJĘ dzwoniąc na numer alarmowy 112. O całym
zdarzeniu poinformuj także osoby najbliższe i znajomych, przestrzegając
ich przed tego typu oszustwami.
Zapamiętaj!
Funkcjonariusze Policji, CBŚP, Straży Pożarnej, Pogotowia, Straży Miejskiej
Dlatego: