Komunikat Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. w sprawie rozliczenia Subwencji Finansowych
Bankowość dla klientów detalicznych, małych firm i agrobiznesu
Bankowość dla klientów instytucjonalnych i wspólnot mieszkaniowych
Bankuj mobilnie. Aktywuj aplikację Pocztowy.
Polski Fundusz Rozwoju przedstawił założenia programu Tarcza Finansowa PFR 2.0, którego celem jest pomoc finansowa dla polskich firm.
Wartość pomocy dla mikro, małych i średnich firm to 10 miliardów zł. Podobnie jak w pierwszej tarczy Finansowej PFR pomoc ta będzie udzielona szybko, w prosty i bezpieczny sposób za pośrednictwem systemu przygotowanego przez PFR i banki. Dla dużych przedsiębiorstw ze wszystkich branż wymagających wsparcia w związku z pandemią przeznaczona jest Tarcza dla Dużych Firm o wartości 25 miliardów zł.
Udogodnienia Tarczy 2.0.:
- znacząco ułatwiony proces dla niskich kwot pomocy
-
zachowany zwrotny charakter środków z elementem umorzenia pożyczki
pomocowej co związane jest z pełnym procesem analizy kredytowej
- większa elastyczność pod względem okresu finansowania wydłużonego z 4 do 6 lat i obniżenia kosztu.
Poniższe zasady programu mają wyłącznie charakter informacyjny, a szczegółowa treść praw i obowiązków beneficjentów zostanie określona w umowie subwencji finansowej oraz regulaminie udzielania subwencji.
Tarcza Finansowa PFR 2.0 zakłada pomoc w postaci subwencji finansowych
do 324 tys. zł dla Mikrofirm:
Kwota subwencji zależna jest o wielkości spadku przychodów:
do 3,5 mln tys. zł dla Małych i Średnich Firm:
Wysokość subwencji zależna od prognozy kosztów i przychodów oraz straty brutto. Spółki zależne od JST mogą skorzystać z Tarczy 2.0 na zasadach uproszczonych takich jak MŚP - w odróżnieniu od Tarczy 1.0, gdzie indywidualne wnioski podlegały rygorowi analizy wniosków Dużych Firm w związku z klasyfikacją UE.
dla Dużych Firm:
Finansowanie udzielane przez PFR na bazie indywidualnej analizy finansowej w postaci: finansowania płynnościowego, pożyczek preferencyjnych, instrumentów kapitałowych.
Termin składania wniosków: styczeń – marzec 2021 r.
Kwota subwencji dla Mikrofirm to iloczyn liczby zatrudnionych na dzień 30 września 2020 r. oraz kwoty bazowej subwencji. Wysokość tej kwoty jest zależna od poziomu spadku przychodów w okresie IV-XII lub X-XII 2020 r. w stosunku do analogicznego okresu 2019 r.
Maksymalna kwota finansowania przy skorzystaniu przez przedsiębiorcę z obu Tarcz Finansowych nie może być wyższa niż 72 tys. złotych na jednego pracownika
Wsparcie finansowe w złotych | Kwota subwencji finansowej w zależności od liczby zatrudnionych (bez właściciela) | |||||||||
Skala spadku Przychodów | Bazowa kwota subwencji na zatrudnionego |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
<30 ; 60%) | 18000 | 18000 | 36000 | 54000 | 72000 | 90000 | 108000 | 126000 | 144000 | 162000 |
<60 ; 100%) | 36000 | 36000 | 72000 | 108000 | 144000 | 180000 | 216000 | 252000 | 188000 | 324000 |
O subwencję w ramach Tarczy 2.0 mogą ubiegać się firmy, które w okresie IV-XII lub X-XII 2020 r. odnotowały spadek obrotów o min 30% w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. w związku z COVID-19.
Kwota subwencji dla MSP pokrywa 70% straty brutto beneficjenta za okres listopad 2020 – kwiecień 2021:
Subwencja dla Małych i Średnich Firm jest bezzwrotna pod warunkiem łącznego spełnienia poniższych warunków:
Okres wypłat subwencji przez Polski Fundusz Rozwoju to 15 stycznia – 28 lutego 2021 r.
Wnioski będzie można składać za pośrednictwem bankowości Pocztowy24 oraz EnveloBank Online.
Warunkiem otrzymania subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0 jest stosowanie się przez przedsiębiorcę do ograniczeń, nakazów i zakazów ustanowionych w związku z wystąpieniem stanu zagrożenia epidemicznego.
Wszystkie Mikrofirmy oraz Małe i Średnie firmy dotknięte skutkami COVID-19 mogą złożyć wniosek o subwencje finansowe za pośrednictwem bankowości elektronicznej Pocztowy24 oraz EnveloBank Online.